torsdag 19. november 2009

Barokken 1600-1700

 

Ordet barokk betyr ”uregelmessig perle”

 

I renessansen fikk pavekirken mindre makt. Det var mennesket som var i fokus. I barokken derimot, tok kirken og kongen all makt tilbakers i sin besittelse. Barokkmennesket var mer opptatt av det hinsidige, livet etter døden. Dette er oppstandelsen til dualismen – mellom himmel og  jord. Blikket er rettet mot Gud og bort fra verden. Utfallet av dette ført til at kunst og litteratur primært hadde som formål å hylle Gud, og den verdslige fyrsten.

 

Kriger, omveltninger, pester, forfølgelser og dramatikk preget folks hverdag. Dette blir og gjenspeilet i barokkens litteratur og kunst. Barokken finner det naturlig å benytte sterk, dramatiske virkemidler og, i motsetning til renessanses ro og beherskelse, slippe følelsene og lidenskapene løs. Også i salmediktningen kan vi se barokkens kjærlighet for bevegelse og dynamikk.

 

Lars (litteratur i barokken)

 

Kunst i barokken

 

Barokkens malere og billedhuggere velger som regel religiøse motiver, men er spesielt begeistret for å avbilde de mest dramatiske øyeblikkene fra bibelhistorien.

For å fremstille dramatikk i kunsten ble det brukt lys og skygge. Det var også vanlig med detaljrikdom, overdådighet og anvendelse av kurver og buktninger for å skape bevegelse.

 

Barokkskulpturen var forskjellig fra renessansens skulpturer. I renessansen var det rolige og harmoniske skulpturer, mens i barokken var det vanlig at kontrasten mellom lys og skygge ble benyttet for å skape bevegelse. Skulpturen ble også ofte avbildet i et spenningsfylt øyeblikk.

 

 

 

Lars (litteratur)

 

 

Barokken i Norge

 

 

Norge stod ennå under dansk styre. Bøkene og språket var ennå preget av dansk tale og skrift. Norge kunne omtrent sammenlignes med et U-land fordi det meste ble flyttet til Danmark. Når jeg tenker på ”det meste ble flyttet” tenker jeg på universiteter og forlag som ble flyttet. Norge lå dermed under ”utnyttelse”. 



Barokken

 

Du skal snakka litt om arkitektur og litteratur i barokken.

 

Har glemt å ta med noen forfatter og arkitekter som eks. fint hvis du bare nevne et par. Du trenger ikke å fortelle masse om de. Bare ha de med som eksempler

 

 

Litteratur i Barokken

 

Barokklitteraturen var, som de andre kunstartene i denne epoken, ofte preget av dramatikk, kontraster og sterke følelser. Det var vanlig å benytte motsetningsfylte ord i tekstene, som sorg/glede og lykke/ulykke. Beskrivelse av dramatiske bevegelser var også et kjennetegn. Videre ble pyntelige ord, klingende rim og rytmisk variasjon ofte brukt. I noen av tekstene ble livet på jorden fremstilt som forgjengelig, i motsetning til den salige tilværelsen i himmelen.

I teksteksempelet til venstre er det anvendt kontrastrike ord som gyldne sol og kullsorte sky. Det er også beskrevet dramatiske bevegelser gjennom bruk av ord som frembryder og utskyder, og sterke følelser kommer til uttrykk. Teksten kan slik eksemplifisere barokklitteraturen.

 

 

 

Arkitektur i Barokken

 

I barokken ble det laget store, praktfulle kirkerom for å overbevise folk om pavekirkens lære. Det ble også bygget staselige byggverk til kongens ære. Disse bygningene skiller seg fra det enkle, harmoniske og beherskede preget ved kunstartene i renessansen. Kontrasten mellom lys og skygge ble brukt for å gi barokkbygningen liv, og fremheving av bevegelse og ornamentikk var vanlig.

Et eksempel på arkitekturen i barokken er Petersplassen, som ligger like foran Peterskirken i Roma. På flere måter formidles Gud som sentrum i dette byggverket. Midt på den ovale plassen står en obelisk (stein) som et symbol på Kristus. Petersplassen er omkranset av søylerekker som symboliserer kirkens åpne favn for alle mennesker, og kan sammenlignes med hvordan fyrsten i portrettet Ludvig 14. favner verden.

 

 


 

fredag 23. oktober 2009

I dagens samfunn kan man finne ekstremt mange eksempler på unge mennesker som misbruker alkohol. Alkoholisme er et ord som beskriver misbruk av alkohol som fører til avhengighet og skader, og noen vil kanskje se på det som en sykdom. Det er blitt forsket på desto yngre man er når man begynner med alkohol, desto større sjangs vil man ha for å få problemer med det i ettertid. Mange unge begynner å drikke alkohol tidlig på grunn av at de enten har foreldre som misbruker alkohol, eller nære slektninger.

Jeg mener at det ikke vil hjelpe noen ting om man setter opp alkoholgrensen. Det vil alltid være unge folk som begynner å drikke alkohol, og selv om man forandrer grensen mener jeg at ungdommer vil begynne tidlig. I ungdomstiden blir man utsatt for et sterkt press og nesten alle vil falle for fristelsen å ”passe inn”  og ikke bli utelatt fra gjengen.

Undersøkelser viser at flertallet begynner å drikke før de er 18 år, og begynner i løp av ungdomsskolen. Gjennomsnittsalderen på drikkedebuten på landsbasis er mellom 14 og 15 år, men jenteantallet har øket betraktelig de siste årene. 55 % av elver i 8. trinn  har inntatt alkohol uten at det var voksne til stedet, og deretter stiger tallet til   81 % i 10 klasse.

 Jeg mener at og begynne å drikke før man er blitt 18 år kan man nesten kalles normalt, men jeg er ungdom så de eldre mener sikkert stritt motsatt. Det er mer ungdommer på 15-16 som drikker enn de som ikke gjør. Så lenge man har kontroll på hvor mye man drikker og at man ikke misbruker det så mener jeg at det ikke er noe vondt i det, men man kan også finne eksempler på der ungdommer blir aggressive og voldelige. Da kan jeg skjønne at foreldre eller besteforeldre kan bli sure og leie av alt bråket rundt der de bor. Jeg er enig i at inntak av alkohol ofte fører til slossing og mye støy, men alle har vært ungdom en gang.

Jeg mener det ikke vil hjelpe og sette alkoholgrensen opp til 22 år. Hvorfor ungdommer drikker, og hvorfor det blir mer og mer vanlig med alkohol på fester er nok vennekrets og oppveksten som har mye med å si. Det er mye som skjer rundt en person som drikker og det blir vanskelig å finner en god grunn hvorfor ungdommer begynner før de er 18 år. Det store gruppepresset vil nok alltid vinne over alkoholgrensen og det blir lettere og få tilgang til alkohol, enten hos eldre, eller ved å stjele hjemme eller i butikken.


Kilder: 

http://www.skoleforum.com/stiler/artikkel/det.aspx?id=6092

http://www.skoleforum.com/stiler/analyse/det.aspx?id=3308

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article438837.ece

Bilde: 

http://www.abcnyheter.no/files/200926/nfi_18930_087160100_1245736643.jpg

 

 

torsdag 15. oktober 2009

Moskva

Moskva er en by hvor man kan finne det meste, om man er ute etter kunst, klær eller biler er denne storbyen det rette. Det første man må gjøre er å skaffe visum til landet for hvis man ikke har dette kommer du ikke inn til landet. Flyturen tok ca. 6 timer, dette var på grunn av at man må mellomlande i København. Det første som slo meg var at nesten ingen snakket engelsk, men de prøvde så godt de kunne å forklare oss hvor vi sko. I russland er det nesten bare de unge som snakker engelsk, dette er fordi de nettopp gjorde engelsk som andrespråk på skolen.

 

For å være helt ærlig må jeg innrømme at førsteinntrykket til storbyen Moskva ikke var noe spesielt imponerende. Det sies at Moskva er en av byene med mest millionærer i verden, men det er umulig og ikke legge merke til fattigdommen.


Det er ekstreme forskjeller mellom rik og fattig i byen. Synet av slitte og ubebodde hus og bygninger skapte følelsen av at Moskva kanskje det beste stedet for en turist å reise, men dette skulle endre seg. 

Når vi kjørte innover i selve Moskva forbi de fantastiske og historierike byggverkene slo det meg at stedet vi kom fra var det ytre delen av storbyen. Byggverker som den røde plass, Ivan den grusomme og Peter den sure kom på rekke og rad.

 

Hvis jeg skulle anbefalt noe på det sterkeste ville det vært å besøke den gamle bydelen Arbat, her kan man gå i gågaten Ulitsa Arbat eller gå på det kjente museumet Pushkin. Den bydelen i Russland som er mest kjent er kanskje Kitaygorod, her finner man den røde plassen som er kjent for sine mange klostre, kirker og shoppingsenteret GUM.

 

Prisnivået i Moskva er ganske likt som dem i Norge, eller dyrere. Noe som igjen gjenspeiler på at det ikke er den største turismen i Moskva. Priser på shoppingsenter, kafeer, resturanter, hoteller, taxier og annet er ganske dyrt. Det er vanskelig å finne et hotell som skal tilfredstille en norsk turists standard og pris. 


Hvis man er ute etter en tur hvor man vil se mye, lære mye eller shoppe til norsk pris er Moskva en by for deg. 

tirsdag 22. september 2009

Egilsoga

a) Noen av egenskapene til Egil var at han var ekstremt hissig og stridig. Når han var 12 år var han sterkere enn vennene hans. Det virket som Egil også hadde en tendens til og komme i slåsskamper.

 

c) Setningsoppbygningen er ganske lik sagastilen. Man kan se at synsvinkelen er autoral og refererende, fortelleren står utfor historien og forteller oss om Egil. Man finner også komposisjon i teksten, framstillingen veksler mellom referat og scener. Det er også få eksempler på underdrivelse, det blir skrevet på en måte som kalles svakere språklige uttrykk enn situasjonen skulle tilsi. Teksten består ikke av så mange replikker, men det kan være på grunn av det er et kort utdrag. Man finner også noen eksempler på personskildring. Personene i teksten er en blanding av idealtyper og har sterke personlige trekk. 

torsdag 3. september 2009

Korleis lærar eg nynorsk best?

For det første synast eg at nynorsk er et ekstremt vanskeleg fag og at den einaste metoden eg kan læra det, er å lesa bøker som er skreve på nynorsk. Dette trur eg den beste måten å læra på fordi det hjelpe med å forbera ordforrådet ditt og du finnar litt meir ut om korleis du skal klara å setta samen ein tekst med nynorsk. Når du lesar bøker så klarar du på ein måte å få den nynorske stemmen inn i hodet ditt.


Noen andre måtar eg kan læra nynorsk er via å kanskje gjør grammatikk oppgåver og deretter prøva det ut i å skriva ein samanhengande tekst, men det første ein bør tenkje på er at når du først lære nynorsk er det viktig å lære det ordentlig. Det er også viktig å skjekke opp alle de orda du ikkje er 100% sikker på, viss ikkje blir det kanskje ein blanding av mange dialektar.  Ein ting som kanskje er viktig å ha når du skal læra ein ny dialekt er det å ha motivasjon til å læra. Eg har noen metodar eg lærar best, som for eksempel det  pugga reglane heilt du sovnar. Her har du noen måtar du kan bli betre til å skrive nynorsk er å pugge substantiva, slå opp meir ord når eg skal skriva stil og til slut kanskje lesa noen gamle stiler som eg har skreve før.

 

Dette er noen eksempla på korleis ein kan læra betre,  som eg trur kan hjelpa det nynorske språket mitt. 

tirsdag 25. august 2009

Kildekritikk

Kildekritikk er en måte man kan finne ut om kilden du bruker er troverdig, en måte man kan finne ut om kilden er troverdig er å bruke en metode som kalles TONE. Når man skal finne ut om kilden er ren fakta må man spørre seg selv om fire ting. 
- Er kilden troverdig? 
- Er kilden nøytral? 
- Er kilden nøyaktig? 
- Finner du de svarene du trenger?

Hvis svaret man får på disse spørsmålene er et ja, kan man godt si at kilden er troverdig. En kilde mange bruker idag er www.wikipedia.no. Wikipedia er en side der alle kan gå å legge inn informasjon, så det kan godt hende at man finne ting som ikke stemmer. Når man bruker wikipedia er det viktig at man sjekker opp fakta først. 

Ett eksempel på en dårlig kilde kan være www.martinlutherking.org. Det kan godt hende at man blir lurt av det som ser ut som en troverdig link, men også her er det viktig å se litt nærmere på siden før man begynner å skrive. 

Ett eksempel på en god link kan være http://no.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King_jr.. På denne siden kan man se at faktaen stemmer i forhold til andre sider hvis man sjekker det opp. 

torsdag 20. august 2009

Ting jeg vil gjøre i år!

I år vil jeg gjerne jobbe litt mer på egenhånd og jobbe mindre med å analysere tekster, og heller analysere en sangtekst. Jeg ønsker også at vi kansje kan se noen filmer i løpet av året. Det kunne også være kjekt og få laget noen filmer, som den ene gangen når vil laget en reklamefilm.